ردیف |
نام کتاب |
نویسنده |
مترجم |
ناشر |
توضیح |
١ |
خانواده من و باقی حیوانات |
جرالد دال |
|
|
رابطهی رمان و تجربهی شخصی چشمه |
٢ |
خداحافظ گاری کوپر |
رومن گاری |
|
|
رومن گاری حتا اگر فقط همین یک کتاب را نوشته بود، باز هم عشقِ من بود! |
٣ |
لیدی ال |
رومن گاری |
مهدی غبرایی |
ناهید |
|
٤ |
اگر شبی از شبهای زمستان مسافری... |
ایتالو کالوینو |
لیلی گلستان |
|
بینظیر است. اما بگذارید برای رمانِ پنجاهم به بعد |
٥ |
شوالیه ناموجود |
ایتالو کالوینو |
شهدی |
چشمه |
|
٦ |
مارکو والدو |
ایتالو کالوینو |
نوجوانانه |
سروش |
|
٧ |
جنگ و صلح |
لئو تولستوی |
حبیبی |
|
متاسفانه امسال هنوز نخواندهامش. برای بار پنجم البته! |
٨ |
آنا کارنینا |
لئو تولستوی |
|
|
|
٩ |
برادران کارامازف |
فئودور داستایوسکی |
|
|
جهانی گندهتر و پیچیدهتر از جهانِ بزرگ و پیچیدهی ما! |
١٠ |
قمارباز |
فئودور داستایوسکی |
|
|
|
١١ |
مرشد و مارگریتا |
میخائیل بولگاکف |
عباس میلانی |
تنویر |
|
١٢ |
داستان پداگوژیکی |
آ. ماکارنکو |
|
|
بخوانیدش، اگر در مدرسه درس دادهاید و با بچهها دوست بودهاید حتا اگر در مدرسه درس خواندهاید و با معلمها دشمن بودهاید. |
١٣ |
١٩٨٤ |
جرج ارول |
صالح حسینی |
|
|
١٤ |
کاتالونیا |
جرج ارول |
عزتالله فولادوند |
|
در تبدیلِ خاطره به قصه. |
١٥ |
قلعه حیوانات |
جرج ارول |
|
|
اولین داستانی است که من خواندم به زحمت البته اما در اوایلِ دورهی دبستان. |
١٦ |
پیرمرد و دریا |
ارنست همینگوی |
نجف دریابندری |
|
پایینی قشنگتر است. |
١٧ |
وداع با اسلحه |
ارنست همینگوی |
|
|
|
١٨ |
خوشههای خشم |
جان استاین بک |
|
|
|
١٩ |
موشها و آدمها |
جان استاین بک |
|
|
|
٢٠ |
پایان سلطنت کوتاه پیپن چهارم |
جان استاین بک |
|
|
بخوانید تا ببینید شکستنِ آرمانهای یک چپِ امریکایی را. مانیفستِ شکست. |
٢١ |
جنگل |
اپتون سینکلر |
|
|
|
٢٢ |
ناطور دشت |
جی.دی. سالینجر |
محمد نجفی |
|
بخوانیدش اگر١٨سالهاید یا١٨ساله بودهاید، یا خواهید شد. |
٢٣ |
بالاتر از هر بلندبالایی |
جی.دی. سالینجر |
|
|
|
٢٤ |
فرانی و زویی |
جی.دی. سالینجر |
|
|
|
٢٥ |
دنیای شگفتانگیز نو |
آلدوس هاکسلی |
سعید حمیدیان |
کارگاه هنر |
|
٢٦ |
خشم و هیاهو |
ویلیام فاکنر |
صالح حسینی |
|
|
٢٧ |
زنده به گور |
ویلیام فاکنر |
نجف دریابندری |
|
از رمانِ پنجاهم به بعد به درد میخورد. |
٢٨ |
لبه تیغ |
سامرست موآم |
|
|
در زمانِ خودش خیلی تاثیرگذار بود. |
٢٩ |
بیلی بتگیت |
ادگار لارنس دکتروف |
بهزاد برکت |
|
مدرن در عینِ سادهگی. |
٣٠ |
سلاخ خانه شماره پنج |
کورت ونهگات جونز |
ع.ا. بهرامی |
|
|
٣١ |
نام گل سرخ |
اومبرتو اکو |
|
شباویز |
|
٣٢ |
شاهزاده کوچولو |
آنتوان دو سنت اگزوپری |
احمد شاملو |
|
فقط به این دلیل که مترجم به متن وفادار نبوده، خیلی کار خوبی از آب در آمده است. |
٣٣ |
پرواز شبانه |
آنتوان دو سنت اگزوپری |
پرویز داریوش |
اساطیر |
|
٣٤ |
سیمای زنی در میان جمع |
هاینریش بل |
مرتضی کلانتریان |
آگه |
|
٣٥ |
سیمای مرد هنرآفرین در جوانی |
جیمز جویس |
|
|
دستت چو نمیرسد به اولیس دریاب کنیزِ مطبخی را |
٣٦ |
دوبلینیها |
جیمز جویس |
|
|
|
٣٧ |
بنال وطن |
آلن پیتون |
سیمین دانشور |
خوارزمی |
|
٣٨ |
نوشتن همین و تمام |
مارگریت دوراس |
قاسم رویین |
نیلوفر |
|
٣٩ |
امیلی ال |
مارگریت دوراس |
شیرین بنی احمد |
چکامه |
|
٤٠ |
عاشق |
مارگریت دوراس |
قاسم رویین |
نیلوفر |
|
٤١ |
مون بزرگ |
آلن فورنیه |
مهدی سحابی |
مرکز |
|
٤٢ |
زوربای یونانی |
نیکوس کازانتزاکیس |
|
|
بینظیر، خاصه دیالوگهای زوربا مطمئن باشید که از فیلمش قشنگتر است. |
٤٣ |
مسیح بازمصلوب |
نیکوس کازانتزاکیس |
|
|
|
٤٤ |
رفیق اعلی |
کریستیان بوبن |
پیروز سیار |
|
یک کارِ متفاوت. |
٤٥ |
بیگانه |
آلبر کامو |
جلال آل احمد |
|
|
٤٦ |
دنیای سوفی |
یوستین گاردر |
|
|
|
٤٧ |
دنیای تئو |
کاترین کلمان |
مهدی سمسار |
|
|
٤٨ |
والس خداحافظی |
میلان کوندرا |
عباس پژمان |
|
البته از شخصیتِ کوندرا بدم میآید... |
٤٩ |
خانواده جولای |
نادین گوردیمر |
لیلی مصطفوی |
|
|
٥٠ |
فضیلتهای ناچیز |
ناتالیا گینزبورگ |
محسن ابراهیم |
|
قصه نیست، اما بینظیر است. |
٥١ |
شهر و خانه |
ناتالیا گینزبورگ |
محسن ابراهیم |
|
|
٥٢ |
والنتینو |
ناتالیا گینزبورگ |
سمانه سادات افسری |
|
|
٥٣ |
دیروزهای ما |
ناتالیا گینزبورگ |
|
|
|
٥٤ |
سفر به انتهای شب |
فردینان سلین |
|
|
جلال از این کتاب به نیکی یاد کرده است. نسبتِ تجربه با رمان... |
٥٥ |
جزیره |
روبر مرل |
فرهاد غبرایی |
|
|
٥٦ |
مرگ کسب و کار من است |
روبر مرل |
احمد شاملو |
|
|
٥٧ |
خرمگس |
اتل لیلیان ونییچ |
|
|
امیرکبیر |
٥٨ |
سیذارتا |
هرمان هسه |
پرویز داریوش |
|
هسه برای نوجوانی عالی است. |
٥٩ |
اسپرلوس |
هرمان هسه |
پرویز داریوش |
|
|
٦٠ |
دمیان |
هرمان هسه |
|
|
|
٦١ |
آتالا و رنه |
شاتو بریان |
|
|
عاشقانهای اروپایی رمانتیسیسم مفرط. |
٦٢ |
ابله |
فئودور داستایوسکی |
|
|
|
٦٣ |
جنایت و مکافات |
فئودور داستایوسکی |
|
|
|
٦٤ |
اینجه ممد(سه گانه آن سوی کوهستان) |
یاشار کمال |
|
زمان |
یواشکی با کلیدر مقایسهاش کنید. |
٦٥ |
اگر مار را بکشند |
یاشار کمال |
رضا سیدحسینی |
|
|
٦٦ |
آوریل شکسته |
اسماعیل کاداره |
قاسم صنعوی |
|
|
٦٧ |
ژنرال ارتش مرده |
اسماعیل کاداره |
مجید حاتم |
|
|
٦٨ |
موز وحشی |
ژوزه مارو د واسکونسولوس |
عباس پژمان |
|
پیرمرد دروغگویش حرف ندارد. |
٦٩ |
ژنرال در هزارتوی خود |
گابریل گارسیا مارکز |
|
|
|
٧٠ |
عشق سالهای وبا |
گابریل گارسیا مارکز |
|
|
|
٧١ |
وصیتنامه اسپانیایی |
آرتور کویستلر |
سیروس سهامی |
|
|
٧٢ |
دروازههای بهشت |
خولیو کورتازار |
بهمن شاکری |
|
|
٧٣ |
پوست انداختن |
کارلوس فوئنتس |
عبدالله کوثری |
|
روایتی غریب... |
٧٤ |
کوری |
ژوزه ساراماگو |
مینو مشیری |
|
|
٧٥ |
پدرو پارامو |
خوان رولفو |
احمد گلشیری |
|
بینظیر. بخورد تو سرِ ما بچهمسلمانها |
٧٦ |
کتابخانه بابل |
خورخه لوییس بورخس |
کاوه سیدحسینی |
|
|
٧٧ |
تس |
تامس هاردی |
|
|
مثلِ نقاشیِ آبرنگ... |
٧٨ |
داستان دو شهر |
چارلز دیکنس |
|
|
|
٧٩ |
مادام بواری |
گوستاو فلوبر |
|
|
هنوز صحنهی بازار مکاره و صحنهی سم خوردن را به یاد دارم... |
٨٠ |
بلندیهای بادگیر |
امیلی برونته |
|
|
|
٨١ |
هملت |
شکسپیر |
|
|
|
٨٢ |
نان و شراب |
ایگنیاتسیو سیلونه |
|
|
یواشکی مکتب دیکتاتورها را هم بخوانید، رمان نیست... |
٨٣ |
فونتامارا |
ایگنیاتسیو سیلونه |
|
|
|
٨٤ |
پابرهنهها |
زاهاریو استانکو |
احمد شاملو |
|
|
٨٥ |
پزشک دهکده |
فرانتس کافکا |
|
|
رمان نیست! اما زیباست... |
٨٦ |
کلیدر |
محمود دولت آبادی |
|
|
|
٨٧ |
جای خالی سلوچ |
محمود دولت آبادی |
|
|
|
٨٨ |
روزگار سپری شده مردم سالخورده |
محمود دولت آبادی |
|
|
خیلی بهتر است از کلیدر به لحاظِ روایت منتقدان این کار را نابخردانه تحویل نگرفتند، نتیجهاش: سلوک که... |
٨٩ |
سووشون |
سیمین دانشور |
|
|
دروغچرا؟ روزی که سووشون را خواندم با چیزی به نامِ رمانِ ایرانی آشنا شدم. |
٩٠ |
مدیر مدرسه |
جلال آلاحمد |
|
|
این همه کتاب، آنوقت اسمی از جلال نیاید؟ هیهات ما ذلک الظن بی!!! |
٩١ |
شازده احتجاب |
هوشنگ گلشیری |
|
|
کاش تعلیقِ اخوت قبل از این کار نوشته میشد. تعلیق فقط فضل تقدم ندارد. |
٩٢ |
همسایهها |
احمد محمود |
|
|
|
٩٣ |
مدار صفر درجه |
احمد محمود |
|
|
|
٩٤ |
سفر به گرای ٢٧٠ درجه |
احمد دهقان |
|
|
شاید بهترین رمان جنگ. |
٩٥ |
پستی |
محمدرضا کاتب |
|
|
به نظرم از هیس بهتر باشد. ٥٠ ص اولش بسیار خوب است. بقیهاش اِی... |
٩٦ |
هفت روز آخر |
محمدرضا بایرامی |
|
|
رمان نیست، اما هر نویسندهی ایرانی باید بخواندش. |
٩٧ |
مثل همهی عصرها |
زویا پیرزاد |
|
|
از چراغها را... بهتر است. راستی رمان نیستها!! |
٩٨ |
ثریا در اغما |
اسماعیل فصیح |
|
|
فقط به خاطر دوستم فروزانفر! |
٩٩ |
ویکنتِ شقه شده |
ایتالو کالوینو |
|
|
|
١٠٠ |
خانوادهی تیبو |
|
|
|
یک کارِ سیاسی اما زیباو انسانی. |
١٠١ |
سنگ صبور |
صادق چوبک |
|
|
|
١٠٢ |
|
|
|
|
اینجا قبلا بوف کور را نوشته بودم. اما خودم اصلا دوستش ندارم. برای همین خطش زدم. |
١٠٣ |
بارون درخت نشین |
ایتالو کالوینو |
|
|
|
١٠٤ |
سنگاندازانِ غارِ کبود |
داوود غفارزادگان |
|
سوره مهر |
|
١٠٥ |
روی ماه خداوند را ببوس |
مصطفا مستور |
|
مرکز |
|
١٠٦ |
مرغان شاخسارِ طرب |
کالین مک کالوی |
|
|
از پرندهی خارزار بهتر است. |
١٠٧ |
صد سال تنهایی |
گابریل گارسیا مارکز |
|
|
رمان را از مرگ اروپایی نجات داد... |
١٠٨ |
مجمع الجزایر گولاگ |
الکساندر سولژنیستین |
|
|
|
١٠٩ |
مسخ |
فرانتس کافکا |
|
|
یکهو درباره مسخ ناباکوف را هم بخوانید. |
١١٠ |
|
|
|
|
|